Nápady pro Aničku.cz

Domácí únikovka



Tohle je stručný návod, jak si doma připravit únikovou hru. Na fotkách jsou většinou výtvory našich dětí, protože nám jich připravily víc než my jim. U hry jsme vždy všichni v místnosti a v případě potřeby radíme. Možná vám to poprvé přijde náročné, ale jak do toho proniknete, bude to brnkačka. Pište si jednotlivé úkoly, jak na sebe navazují, zapisujte kódy, než je zapomenete.

Potřebujete:

  • Zámky – číselné i klíčové, lze použít i zámek na kolo, zamykací kufr apod.
  • Truhličky, kufry, kufříky, skříně… – nevadí, že nemají zámek ani nebo petlici, pomůže vám třeba provázek (viz fotka)

Pokud máte zámků málo, můžete použít naše webové rozhraní www.napadyproanicku.cz/kod, zde zadáním kódu 1620 (bez mezer!) lze získat nápovědu „hledej na lampě“. Nebo zadáním kódu 1805 na www.napadyproanicku.cz/deaktiv získáte vyvrcholení hry o záchranu světa.

Téma:

Na začátku je potřeba vymyslet téma hry. Nejlépe podle toho, co mají děti rády, nebo jaké máte k dispozici kulisy (pokud mám v pokojíčku týpí, můžu ho využít a udělat indiánské téma). My jsme dělali například: Tajemný hrad v Karpatech, Záchrana světa, Únik z čarodějného doupěte.

Výzdoba:

Je dobré alespoň trochu navodit atmosféru hry. Hodně pomůžou svíčky, svítí řetězy, malá světýlka, prostě hrát hru trochu za tmy. Pak většinou použijeme nějaké předměty z kostýmů, hraček. Děti malovaly i kulisy na karton. Také schováváme třeba šátky, kde se nehraje, není tam potřeba hledat – třeba krabice s hračkami, hromádky nepořádku apod. Dobré je použít i zvukové efekty, pustit tajemnou hudbu nebo jiné tematické zvuky.

Cíl:

Určete si co je cílem hry:

  • Utéct z místnosti (děti dovedete do místnosti se zavázanýma očima, klíč schováte na místo, které mají nalézt na konec; my máme v pokojíčku dvoje dveře, takže jedněmi vcházíme, druhými se uniká)
  • Otevřít tajnou schránku (na konci může být nějaká odměna, nebo jen dekret, že to zvládli, poděkování apod.)
  • Dát dohromady seznam (např. čarodějnice měla 6 tajných pomocníků, kteří se rozprchli po světě, aby škodili lidem. Je potřeba je všechny odhalit. Šifrujete pak např.: čert, Rusalka, sova, zmije, netopýr a liška.)
  • Zachránit někoho (např. zachránit svět před bláznivým profesorem, který vymyslel tajnou zbraň, poslední kód zadáváte třeba smskou - domluvte se s někým, kdo jim odepíše; na web; mohou zachraňovat i svázaného rodiče se zámkem :D )

Úkoly:

Za začátku si stanovíme linii úkolů. Vyřešení jednoho úkolu otevírá nápovědu pro další. My máme třeba 2 zámky číselné a jeden na klíč. Podle toho děláme úkoly. Například najdou tajný svitek, kde je napsané, kde jsou a co je cílem hry. Kolem sebe vidí předměty zamčené zámky. Pak najdou sadu lístečků, která jim dá indicii, kde mají hledat (např. postel). Tam najdou klíč, který jim otevře skříň. Ve skříni je nápověda na další místo (např. lampa). Tam najdou nápovědu pro určení číselného kódu. A tak to jde dál. Aby hra měla spád, dáváme zhruba šest úkolů.

Úkoly řešíme pomocí schovávání nápověd (děti třeba umístily jednu nápovědu ke stropu a přemístili zrcadlo, takže papírek byl vidět jen při pohledu do zrcadla). Dodržujeme nějaká pravidla – vždy je vidět aspoň kousek nebo nápovědy, které k sobě patří, jsou na stejné barvě papíru, nebo jsou označeny čísly (1/5, 2/5…) apod.

Z jednoduchých šifer používáme mřížku (viz foto), vložené písmeno (každé druhé písmeno v textu je tam navíc), puzzle (rozstříhání na kousky), hádanky, indicie (viz foto, heslem pak bylo nemocnice).

Lze využít také předměty, pokud je dáte na jiné místo, než bývají obvykle, nebo právě do zamčené truhly. Například hromádku karet (kde je postupka, ale tři čísla chybí- dává vám to trojmístný kód), knihu nebo časopis (zakroužkujete písmena, nebo jinou nápovědou naleznete čísla stránek), krejčovský metr (zakroužkujete čísla) apod. Na fotce je také papírová trubka, do které jsme hodili klíč a děti ho pak lovili magnetem.

Děti využily také tajné písmo. Napsaly matematický příklad octem. Při zahřátí nad plamenem se písmo objeví. To lze dělat se staršími dětmi a pod dohledem. Také lze napsat něco bílou voskovkou, při přemalování se vám nápis objeví.

Děti si oblíbily ještě doplňkové úkoly, které hru zpestří. Najdou na svitku napsané např.: „Čaroděj má všude špehy – havrany, když je uslyšíš ani se nehni, je-li ti život milý.“ Z mobilu během hry občas zvuk havranů pustíme. Další příklad: když uslyšíš zacinkání, musíte se chytnout za ruce apod. 

Jestli budete chtít změnu nebo si zaluštit všichni, doporučujeme Brňákům přenosnou hru v kufříku plnou originálních úkolů Ilumináti. Ostatní můžete zkusit nějakou on-line (na Slevomatu je jich teď plno).

Publikováno 10.11. 2020 v kategorii Dětem





Chcete-li pravidelně sledovat nové nápady, přidejte se k nám na Facebooku:

Vyberte si prosím něco ke čtení z horního menu nebo něco z našeho eshopu.



Home Zpět